РОЗЛАДИ СПЕКТРУ АУТИЗМУ У ДІТЕЙ

2 квітня – Всесвітній день поінформованості про аутизм

Поширеність аутизму значно зросла протягом останніх десятиліть. Наразі на розлади спектру аутизму страждає один відсоток населення планети.

Розлади спектру аутизму (РСА) – це широкий спектр різних форм розладів, об’єднаних спільними характеристиками. Це труднощі у побудові соціальних стосунків, спілкуванні та особлива стереотипність поведінки.

Поняття спектру підкреслює, що всі характеристики можуть бути виражені по-різному а в групі таких дітей можливі дуже різні ступені важкості цього розладу. Хоча б двох дітей із однаковими симптомами аутизму відшукати важко.  Поширеність такої патології загалом становить 1 випадок на 68 дітей.

Існують однозначні докази лише щодо двох причин аутизму – це генетичний фактор та фактор органічного ураження центральної нервової системи на етапі її раннього розвитку.

Така дитина рідко встановлює зоровий контакт, переважно бавиться сама. Вона не наслідує гри інших дітей, поведінки батьків, не має інтересу до гри з однолітками. Вона не реагує на прості вказівки, на звернення до неї, при тому, що проблем зі слухом у неї немає. Розвиток мовлення не відповідає віку. Дитина з розладом спектру аутизму не вдається до жестів, міміки при спілкуванні, механічно повторює почуті слова, фрази, боїться різких звуків, часто закриває при цьому долонями вуха. Дитина має стереотипні рухи: клацання пальцями, крутіння головою, розгойдування, протестує проти змін в оточуючому середовищі, дотримується встановлених ритуалів, надмірно захоплюється окремими, нетиповими для гри предметами (вода, мотузка, камінці та інше). Любить крутитися на місці, захоплюється предметами, що крутяться, має обмежене коло уподобань, наприклад один і той самий мультфільм, складає в ряд свої іграшки. Симптоми РСА виявляються у віці до 3-х років, частіше у 12-18 місяців.

Рання діагностика розладів спектру аутизму дозволяє вчасно розпочати терапію, а отже, досягти значного покращення якості життя осіб з РСА, забезпечити більш високий рівень соціального функціонування та інклюзії. Рання діагностика також дозволяє батькам дитини пройти стадію «першого шоку» і розгубленості та розробити правильну стратегію поведінки, спрямованої на вирішення проблеми.

Діагностика РСА вимагає компетентної команди фахівців: дитячого психіатра, психолога, логопеда, спеціального педагога. Їхнє завдання – у співпраці з батьками всебічно обстежити дитину, її розвиток у різних сферах і лише тоді, на основі встановлених діагностичних критеріїв визначити остаточний діагноз дитини, а також виявити її можливі супровідні розлади та проблеми.

Основними сучасними методами допомоги дітям з розладами спектру аутизму є медикаментозні, психологічні та педагогічні заходи, спрямовані на розвиток комунікативних та соціальних навичок, а також корекцію поведінкових та сенсорних проблем. Надзвичайно важливим є вибір адекватного навчального та соціального середовища для дітей с РСА  у дошкільному та шкільному віці.  

Для всіх батьків їхній малюк – найкращий, а його здоров’я і благополуччя – найважливіші життєві пріоритети. Тому при буть-яких відхиленнях в розвитку дитини головне – не намагатися сховатися від проблеми, не чекати коли вона минеться, і вже точно не соромитися, а звернутися до спеціалістів.

У Полтавській області консультацію та допомогу можна отримати в Обласній  консультативній  психоневрологічній поліклініці  за адресою: м. Полтава, вул. Зигіна, 3, тел. (0532) 52-17-03.

Катерина Бабич, головний позаштатний експерт Департаменту охорони здоров’я за фахом дитяча психіатрія.

Ініційовано та відредаговано пресцентром ДОЗ ОДА.

НАПИСАТИ КОМЕНТАР

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

19 − 14 =