Нардепи хочуть захистити дітей від тютюновиробників

У Полтаві навколо 17 шкіл є 29 точок продажу тютюнових виробів і діти за кілька хвилин опиняються біля них. Доведено, що діти і підлітки, які бачать яскраві вітрини з красивим дизайном сигаретних пачок, мають на 64% більший ризик почати курити. Народні депутати пропонують прийняти закон, який зобов’яже продавців тютюнових виробів прибрати товар подалі від дитячих очей.

Масова реклама, просування дешевих і навіть безкоштовних тютюнових виробів, розміщення продукції в найбільш помітних місцях в точках продажу, продаж сигарет у вуличних кіосках поруч зі школами, подарунок за покупку, знижки, роздача сигарет, солодощі, продаж спеціальних або лімітованих серій сигарет, а також присутність промоутерів у точці продажу – це тактика просування товару тютюнових компаній у всьому світі, яка впливає на дітей і допомагає вирощувати з них нових клієнтів. Школи в Україні оточені безліччю точок продажу, де активно торгують та рекламують тютюнові вироби. Такі висновки дослідження «Маленькі цілі тютюнових гігантів», проведеного в 2018 рр. у 5 містах України.

«Волонтери дослідили 192 торгові точки, розташовані в межах п’яти хвилин пішої ходи від 93 шкіл у Вінниці, Івано-Франківську, Полтаві, Сумах та Херсоні. У Полтаві перевірили 29 точок продажу у 5-ти хвилинній доступності навколо 17 шкіл. У 100% відвіданих магазинах продавалися сигарети. Моніторинг засвідчив, що 97% досліджених точок продажу використовують рекламну викладку сигарет з підсвіткою, 93% додатково застосовують різноманітні постери та пано, у 62% закладів розміщують тютюнові вироби на рівні очей дитини (1 метр або нижче), поряд із сигаретами розміщували солодощі та/або іграшки у 45%. Ці технології є найпоширенішими інструментами тютюнових корпорацій для стимулювання продажу своєї продукції та залучення нових курців. В Україні ведеться агресивна маркетингова кампанія тютюнової промисловості, спрямована на дітей і підлітків. Це призводить до того, що куріння стає соціально прийнятним. Учні молодшої та середньої школи вкрай схильні піддаватися впливу реклами і просування тютюнових виробів», – пояснює координатор з адвокації Центр Громадянського Представництва “Життя” Дмитро Купира.

Дослідження, проведене Всесвітньою організацією охорони здоров’я вказує, що 63% дітей віком від 13 до 15 років в Україні помічають рекламу тютюну або ж викладку сигарет і стимулювання продажів тютюнових виробів у магазинах, супермаркетах і кіосках.

Старша сестра КП «Центр ПМСД № 2» Полтавської міської ради Марина Козак зазначає, що медики первинної ланки говорять з підлітками про згубність звички, позначка про профілактичну бесіду відображається у картці.

Костянтин Іщейкін, народний депутат та співавтор законопроекту 4030а зазначив: «Тютюнові виробники полюють на наших дітей, щоб виростити собі нових клієнтів. Бо старі, зазвичай, не довго живуть. У глобальному розумінні боротьба з тютюнокурінням – питання національної безпеки і турботи про громадське здоров’я. На жаль, індустрія здоров’я не має таких ресурсів для оплати маркетологічної машини, щоб протистояти агресивній рекламі тютюновиробників. Сигарети у вітринах зараз розміщують з яскравим освітленням, у збільшених пачках, використовують привабливі кольори. На законодавчому рівні це не вважається рекламою, але стимулює продаж тютюну. Подібна «сіра» реклама підвищує ризик початку куріння серед дітей. Якщо ініціатива стане законом, магазини і кіоски будуть змушені прибрати викладки сигарет зі своїх вітрин. І на них більше не задивлятимуться діти.
Нагадую Конституцію України, стаття 27: «Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань». Я вважаю, що розгортання тютюнового бізнесу досягло рівня протиправного посягання на життя і здоров’я наших співгромадян, зокрема дітей. Це наше майбутнє, якого нас намагаються позбавити. На наших дітей відверто полюють, підсаджуючи на цигарки і вирощуючи покупців отрути. І ми, як відповідальні законотворці, зобов’язані прийняти цей закон. Будемо наполегливо просити Андрія Парубія винести законопроект №4030а на розгляд і закликаю колег голосувати за здоров’я наших дітей!».

Аргумент, що тютюнова індустрія наповнює бюджет, дає робочі місця – це маніпуляція, на думку народних депутатів. Дмитро Купира додав, що втрати економіки лише від того, що людина не вийшла на роботу через хворобу, без урахування витрат на лікування, обраховуються мільярдами доларів. Витрати на лікування українців, які хворіють на захворювання, спровоковані курінням, на медичні послуги загалом, втричі перевищують надходження від тютюновиробників.

Юрій Бублик, народний депутат України наголошує: «Я сам покинув палити з другої спроби і вже два роки не курю. Повірте, немає жодного курця, який би не хотів кинути палити. Як батько 5 дітей я мрію, щоб жоден із них ніколи не палив. Ми як народні депутати повинні зробити все можливе на рівні законодавства, аби люди не потрапляли на гачок тютюнової залежності. Нам потрібна агресивна соціальна реклама, переконувати, що успішні люди не палять тощо. Треба, щоб це стало незручно, некомфортно».

«Зміни в законодавстві свого часу дали результати, і частка споживачів тютюнових виробів скоротилася з 26 % до 14 % серед дорослих. Але серед учнів ця частка зросла: десь 18 % учнів палять, і до цього призводить прихована реклама. Що це означає для держави? Витрати на лікування хвороб, викликаних вживанням тютюну, перевищують надходження від продажу тютюнових виробів», – наголошує Наталья Веселова, народний депутат України.

Для захисту молоді, школярів та дітей від впливу маркетингових технологій тютюнової індустрії необхідно прийняти антитютюнові законопроекти №4030а та 2820. Норми законопроекту №4030а звільнять вітрини від прихованої реклами сигарет, а також розширять перелік вільних від тютюнового диму місць. Прийняття законопроекту №2820 звільнить Україну від сигарет з ароматизаторами, пачки сигарет на 65% її поверхні будуть мати великі фото хвороб, електронні сигарети заборонять продавати дітям, індустрію зобов’яжуть звітуватись про вміст тютюнових виробів, вилучать рекламу тютюну з Інтернету.
Поки що ці ініціативи не винесені на розгляд. Законопроект №4030а був внесений до порядку денного, але сесійного дня не вистачило, щоб дійти до нього після трьох десятків інших законопроектів.

НАПИСАТИ КОМЕНТАР

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

13 − two =