ОРТОДОНТ ДОПОМОЖЕ ЗБЕРЕГТИ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ. ЗВЕРТАЙТЕСЯ ВЧАСНО!

Поняття «здорова дитина» неможливо трактувати без урахування стану зубощелепової ділянки, захворювання якої розглядаються в контексті впливу та взаємодії з багатьма іншими системами організму людини. Отже, батькам важливо не лише вчасно звернути увагу на певні  відхилення у поведінці, реакціях дитини, її успішність в школі, коло інтересів, а й відслідковувати появу факторів, що мають безпосередній вплив на правильне формування зубощелепної ділянки.  Її основні функції – дихання, ковтання, мовлення, жування, змикання губ. Вони безпосередньо впливають не тільки на стан і формування прикусу, ріст щелеп, а й на здоров’я дитини загалом.

Великий вплив на загальний стан організму та зубо-щелепної ділянки зокрема має правильне дихання. Виділяють носовий, ротовий та змішаний типи дихання. Правильними вважаються носовий та, за певних умов (короткочасне фізичне навантаження), змішаний типи дихання. При проходженні через носові ходи повітря зігрівається, зволожується та знезаражується. Тип дихання впливає на тонус судин головного мозку, рівень внутрішньочерепного та внутрішньоочного тиску, роботу багатьох систем організму, в тому числі опорно-рухового апарату. Неможливість дихати через ніс, наприклад внаслідок частих гострих респіраторних чи вірусних захворювань, алергічних ринітів, тощо, призводить до формування шкідливої звички ротового типу дихання. При ротовому диханні порушується газообмін у тканинах всього організму. Дефіцит кисню в тканинах мозку спричиняє швидку втомлюваність дитини на уроках, погане засвоєння учбового матеріалу, спричиняє проблеми в роботі серцево-судинної системи. Коли дитина дихає ротом, вона вимушено нахиляє голову вперед, що призводить до порушення постави, викривлення хребта, із часом спричиняє цілу низку причинних зв’язків та проблем не тільки опорно-рухового апарату, а й усього організму. Ротове дихання у 80-90% випадків стає причиною порушень росту та формування зубощелепної ділянки. Поступово в дитини, яка дихає ротом, розвивається синдром обструкції дихальних шляхів: звужується верхня щелепа (набуває V-подібної форми), змінюється положення нижньої щелепи та м’язу язика, порушується робота жувальних та мімічних м’язів,  змінюються пропорції обличчя, формується, так званий «аденоїдний тип» обличчя, губи не змикаються. Таким пацієнтам лікарі-ортодонти нададуть необхідну консультацію, а іноді й відповідне лікування.

«Дитина не хоче жувати тверду їжу…» ­- чи не щодня лікарям-стоматологам та ортодонтам доводиться чути це від батьків маленьких пацієнтів. Про важливість якісного харчування знає кожен з нас… Але мало хто концентрує свою увагу на формуванні правильної харчової поведінки дитини від моменту її народження. Щонайменше перші 6 місяців життя у дитини має бути грудне вигодовування. Це необхідно з метою адекватного м’язового навантаження, яке зумовлює відповідний ріст щелепних кісток. Поява нових продуктів із введенням прикорму продукує перші проблеми не лише  із «незвичною» їжею, а і з правилами її вживання.  Проблема жування починається з ковтання, а саме ковтання – з ложки. Поява перших зубів має змусити батьків купити першу дитячу ложку та навчати дитину користуватись нею. Це є одним із перших і головних правил формування правильного жування. Перші перешкоди на цьому шляху – інша консистенція їжі, нова, вже не рідка. Дитина відмовляється жувати, випльовує їжу і батьки повертаються до пюреподібної консистенції… Якісним є активне жування, із достатньою кількістю в раціоні твердої їжі, овочів, фруктів. При жуванні їжу необхідно відкушувати передніми, а розжовувати бічними зубами, по черзі використовуючи обидва боки зубних рядів. При правильному ковтанні кінчик язика має відштовхуватись від передньої третини твердого піднебіння, або піднебінної поверхні верхніх передніх зубів (різців). Зверніть увагу! Якщо дитина довго сидить за столом, відмовляється від прийому жорсткої їжі, жує мляво, а при ковтанні відмічається напруження м’язів губ, шиї, закриваються очі та піднімаються плечі – все це ознаки серйозних порушень функцій жування та ковтання. Необхідно заборонити дитині приймати їжу біля телевізора, комп’ютера, або із використанням будь-якого іншого гаджета. Проблема лінощів жування, тривале сидіння за столом у перспективі – це не тільки порушення розвитку щелеп, прикусу, неправильне прорізуванням зубів, а й певні психологічні  розлади, найчастіше поведінкового характеру.

Одна з провідних функцій щелепно-лицевої ділянки у формуванні становленні майбутньої особистості – мовлення. Як відомо, діти починають спілкуватися ще до того, як навчаються говорити. Порушення мовленнєвої функції негативно впливає на розвиток процесу комунікації, знижує рівень спілкування, сприяє виникненню психологічних особливостей, породжує специфічні риси загальної і мовленнєвої поведінки, призводить до зниження активності в спілкуванні. Якщо дитина має проблеми із вимовою певних звуків чи звукосполучень, вона сприймає свою звуовимову, як основу для відтворення звуків на письмі. Отже, дитина з дислалією (порушення функції мовлення) дуже часто має прояви дисграфії (нездатність оволодіти письмом та навчитись читати за нормального розвитку інтелекту). Слід додати, що в процесі формуванні функції мовлення стан зубощелепової ділянки має велике значення. Порушення термінів прорізування зубів, їх положення, патологія прикусу погіршують вимову певних звукових фонем та ускладнюють процес логопедичної корекції. Впливає на якісну звуковимову і тип дихання, ковтання, тонус та характер функціональної активності всіх м’язів щелепно-лицевої ділянки.

Отже варто пам’ятати: на  загальносоматичне здоров’я дитини впливає стан зубощелепної ділянки, зокрема якісне виконання основних нею основних функцій (дихання, жування, ковтання, мовлення, змикання губ).  Асоціація ортодонтів України рекомендує: покажіть свою дитину лікарю-ортодонту не пізніше 6-7 річного віку!

Любов Смаглюк, доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри ортодонтії  УМСА;

Марина Трофименко, асистент кафедри, кандидат медичних наук;

Віктор Харченко, директор КП «Міська дитяча клінічна стоматологічна поліклініка Полтавської міської ради».

НАПИСАТИ КОМЕНТАР

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

three × one =