МАТЕРИНСЬКЕ МОЛОКО – ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЇЖА

Із 1 по 7 серпня триває Всесвітній тиждень підтримки грудного вигодовування      

Грудне вигодовування має надзвичайно велике значення для повноцінного розвитку дитини: це контакт з мамою, звичні запахи та смаки, тілесний комфорт, задоволення рефлексу смоктання, почуття безпеки, джерело харчування та життя, налагодження всіх функцій організму, становлення і розвиток імунної, нервової та ендокринної систем.

Кожна жінка повинна знати, що її молоко є найбільш повноцінною їжею для її дитини в перші 6 місяців життя, а за окремими спостереженнями і протягом значно тривалішого часу.

Годування грудним молоком – це не лише харчування дитини. Це моменти психологічного спілкування з немовлям, це джерело любові, тепла та захищеності.

Материнське молоко сприяє формуванню власної системи імунітету в дитини. Завдяки великій кількості антиінфекційних речовин та наявності антитіл до всіх захворювань, якими хворіла мати, материнське молоко можна вважати першим «природним щепленням» малюка. У дітей відбувається правильне формування щелепно-лицевого скелету, в них немає проблем із прикусом.

Грудне молоко містить не тільки поживні речовини (білки, жири, вуглеводи), біологічно активні компоненти, а й ферменти, необхідні для їх травлення, більше 15 видів гормонів, імуноглобуліни, лізоцим, лактоферин, комплемент, лейкоцити, олігосахариди, вітаміни та мікроелементи у співвідношеннях оптимальних для засвоєння. Вони захищають малюка від кишкових інфекцій, сприяють розвитку головного мозку і дозволяють легше переносити будь-які інші хвороби.

Харчування матері має бути різноманітним та збалансованим, адже все, що вона їсть, є присутнім у материнському молоці, яке споживає малюк.

Харчування повинно бути не лише достатньо калорійним, але й збалансованим. Головним джерелом повноцінних білків та незамінних амінокислот є продукти тваринного походження: м’ясо,  птиця, молоко, сир, кисломолочні продукти, яйця, риба, бобові; вітаміну Е — олія.

Золоті правила успішного грудного вигодовування (рекомендовано ВООЗ)

1. Раннє прикладання до грудей протягом першої години після народження сприяє швидшому становленню механізмів вироблення та виведення молока.

Контакт «шкіра до шкіри», який відбувається при викладанні щойно народженого малюка на живіт матері, раннє прикладання дитини до грудей забезпечує продовження біологічного зв’язку матері та дитини, швидшу адаптацію дитини до умов позаутробного нестерильного середовища за допомогою заселення шкірних покривів, слизових оболонок, шлунково-кишкового тракту дитини мікрофлорою матері.

Обійнявши немовля руками, мати частково повертає його до попередніх умов існування. Материнське тепло, серцебиття, звичний ритм дихання заспокоюють дитину і викликають почуття захищеності. При шкірному контакті протягом перших хвилин після народження виникає психоемоційний зв’язок між мамою та дитиною, зароджуються теплі люблячі відносини.

2. Виключення годування новонародженого з пляшки або іншим способом до того, як мати прикладе його до грудей, щоб у дитини не сформувалася установка на будь-яке інше годування, окрім грудного.

Завчасне введення додаткової їжі викличе швидше насичення дитини. Вона буде менше прикладатися до грудей, що зменшить стимуляцію молочної залози. Це приведе до різкого зменшення кількості молока в грудях.

Використання пляшки та соски може привести до того, що дитина неохоче буде брати, а пізніше зовсім відмовиться від грудей, навіть якщо вони будуть повні молока. Альтернативою годування з соски може служити годування з горнятка, ложки. Уникати раннього введення інших засобів, які імітують молочну залозу — пустушки, соски.

3. Спільне перебування матері й дитини в одній палаті дозволить матері й дитині адаптуватися один до одного, й налагодити годування на вимогу. Увага матері повинна бути сконцентрована на малюкові, контакт «очі в очі».

4. Правильне положення дитини біля грудей, яке дозволяє матері уникнути багатьох проблем і ускладнень з грудьми. Необхідно навчитися правильно прикладати дитину до грудей, правильно забирати груди, зручно влаштовуватися при годуванні, годувати в різних положеннях, годувати лежачи й відпочивати разом з дитиною, при необхідності і правильно зціджувати груди.

5. Годування на вимогу дитини. Дитина прикладається до грудей не тільки для того, щоб поїсти. Смоктання грудей – це спосіб спілкування з матір’ю, що забезпечує дитині почуття безпеки й комфорту. Тому, дитину треба прикладати до грудей по вимозі, але не рідше ніж кожні 1,5-2 год.(вдень). Кожні 2 год. чергувати груди. Без нагальної потреби не забирати грудей від дитини. Дитина не з’їсть більше, ніж їй потрібно. Зригування теж не потрібно боятися. У нормі дитина може зригувати щораз після годування 1-2 ст. л. й один раз у день «фонтаном» – 3 ст. л.

6. Тривалість годування регулює дитина: не слід відривати дитину від грудей раніше, ніж вона сама відпустить сосок. Якщо дитина в процесі годівлі змінила положення й взяла груди неправильно, необхідно забрати груди й знову прикласти дитину, з огляду на правильність захоплення.

7. Нічні годування дитини забезпечують стійку лактацію. Саме вночі, з 3 до 8 години ранку, гормон пролактин виробляється в максимальній кількості, якщо в цей час дитина смокче.

8. Виключення догодовування й допоювання дитини. У перші дні в грудях виробляється молозиво. Його не багато, але цього досить для задоволення харчової потреби дитини. Грудні діти не мають потреби в додатковій воді, бо в грудному молоці втримується 87-90% води. Навіть у перші кілька днів після пологів, перед «появою» молока, молозиво повністю задовольняє потреби дитини в рідині (якщо грудне вигодовування організоване ефективно).

У перші 6 місяців життя, навіть у жарку погоду, немає необхідності давати дитині яка знаходяться на повному грудному вигодовуванні по вимозі, воду або сік, це може стати причиною зараження або алергії. Для того, щоб дитині вистачало води, потрібно просто частіше пропонувати груди. У дітей до року центри спраги й ситості перебувають дуже близько. Тому, якщо ви напоїте малюка водою, воно насититься, і в нього зменшиться потреба в смоктанні. Скільки випив води, стільки недоодержав грудного молока! Великий обсяг допоювання може заважати налагодженню грудного вигодовування. Діти мають потребу в поживних речовинах і калоріях, що присутні в грудному молоці, а вода нічого цього не містить.

9. Повна відмова від сосок, пустушок і годування з пляшечки. Жодна соска або пустушка не схожа за формою на сосок, тому соску й сосок дитина смокче по-різному. Якщо в дитини, крім грудей, є ще якийсь об’єкт для смоктання, то відбувається так звана «плутанина сосків». Тоді вона не може нормально смоктати й повноцінно висмоктувати молоко, може травмувати соски матері. Іноді дитині досить одного-двох годувань із пляшки, щоб вона перестала брати груди правильно. При необхідності введення прикорму його слід давати тільки з чашки, ложки або піпетки.

10. Не слід пропонувати дитині іншу з грудей раніше, ніж вона висмокче з першої. Якщо мати поквапиться запропонувати малюкові другу з грудей, він не доотримує пізнього молока, багатого білками та жирами. У ньому є ферменти (лактаза та ліпаза), які допомагають переварювати лактозу. У результаті дисбалансу між передньою та задньою порціями молока, у дитини може спостерігатися розлад травлення: лактозна недостатність, пінистий стілець.

11. Виключення миття сосків перед годуванням і після нього. Часте миття грудей призводить до знищення захисного шару жирів ареоли і соска, що призводить до утворення тріщин. Груди слід мити не частіше 1-го разу на день під час гігієнічного душу. Якщо жінка приймає душ рідше, то і в цьому випадку немає необхідності в додатковому митті грудей.

12. Відмова від контрольних зважувань дитини, проведених частіше 1 разу в тиждень. Ця процедура не дає об’єктивної інформації про повноцінність харчування дитини. Вона тільки нервує матір і призводить до зниження лактації та необґрунтованого введення догодовування. Дитина смокче часто, порції завжди різні. Вистачає чи ні дитині молока перевіряється тестом мокрих пелюшок (рахуємо сечовипускання). У нормі за добу повинно бути використано 12 і більше підгузників. Частота стільця відповідає кількості годувань (6-10 разів) у перший місяць життя. Дитина спокійна, витримує інтервали між годуваннями – 2 і більше години.

13. Виключення додаткового зціджування молока. При правильно організованому грудному вигодовуванні молока виробляється рівно стільки, скільки потрібно дитині. Додаткові зціджування віднімають багато сил і часу в матері й сприяють утворенню надлишків молока. Зціджування необхідне у разі вимушеного розлучення матері з дитиною, проблем з годуванням, виходу матері на роботу, коли молоко різко прибуває, а дитина висмоктує ще зовсім мало. Це може призвести до застою молока і навіть маститу.

14. До 6 місяців дитина знаходитися на виключно грудному вигодовуванні і не потребує додаткового харчування і введення прикорму. Починати прикорм раніше появи в дитини харчового інтересу до їжі дорослих безглуздо й навіть шкідливо. У грудному молоці є всі жири, білки, вуглеводи та вітаміни, необхідні дитині до року.

15. Підтримка матерів, що годували своїх дітей грудьми до 1- 2 років. Годування до 1 року не є фізіологічним терміном припинення лактації. Увесь той час поки ви будете годувати дитину грудьми, ви будете сприяти її захисту від інфекцій і постачати унікальними речовинами, необхідними йому для розвитку організму. Цих речовин немає у жодному прикормі.

Чим скоріше жінка навчиться материнству, тим менше розчарувань і неприємних хвилин переживе вона з малюком. А мені залишилося побажати Вам годувати ваших малюків грудьми довго і без проблем!

Галина Любицька, лікар-педіатр консультативної поліклініки КП «ПОДКЛ»                        

НАПИСАТИ КОМЕНТАР

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

1 × one =